This project is financed by the European Union and Republic of Türkiye.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir.

Sektörel Mükemmeliyet Merkezlerinin Kurulması Yoluyla Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Artırılması Teknik Yardım Projesi

Eğitimde Kalite, Gelecekte Güvence

Dünya’nın dört bir yanından eğitim uzmanları Uluslararası Mesleki Eğitimde Kalite Güvencesi ve

Kredili Modüler Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Konferansı’nda buluştu.

Millî Eğitim Bakanlığı, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından mesleki ve teknik eğitim alanında kaliteyi artırma konusuyla yenilikçi eğitim yaklaşımlarını merkeze alan Uluslararası Mesleki Eğitimde Kalite Güvencesi ve Kredili Modüler Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Konferansı, 29-30 Mayıs 2024 tarihlerinde, Ankara’da düzenlendi.

Sektörel Mükemmeliyet Merkezlerinin Kurulması Yoluyla Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Artırılması Teknik Yardım Projesi – METEK III kapsamında gerçekleşen, “Mesleki Eğitimde Kalite Güvencesi ve Kredili Modüler Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Konferansı” bünyesinde hem yerel hem de uluslararası katılımcılar eşliğinde, mesleki ve kredili modüler eğitim hakkında 10 farklı panel gerçekleştirildi.

 Konferans Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürü Ali KARAGÖZ, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Ersoy GÜNAY, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sektör Yöneticisi Mustafa BALCI’nın açılış konuşmalarıyla başladı.

Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürü Ali KARAGÖZ Açılış Konuşmasında Yerini Aldı

Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürü Ali KARAGÖZ, teknolojinin gün geçtikçe gelişmesiyle geleneksel eğitim metotlarının yanı sıra, bu teknolojiye uygun esneklik sağlayacak modüler sistemlerin geliştirilmesine değindi. Bununla birlikte yapay zekanın çok güçlü bir gündem olduğuna değinen KARAGÖZ, bu sayede eğitim sisteminin zorunlu değişim sürecine girdiğini de belirtti. Bu güçlü değişimin nedeniyle ülkemizin geleneksel yöntemlerle yol alma konusunda zorluk yaşayacağına değinirken, bu zorluğun üstesinden geçmişi reddederek değil, geçmişi günümüzle bütünleştirerek aşabileceğimize ve bu şekilde eğitimdeki yeni yaklaşımlarla hayat geçirmemiz gerektiğine vurgu yaptı.

Uzman Panelleri ile Mesleki Eğitimde Kalite Güvencesi ve Kredili Modüler Sistem Derinlemesine Tartışıldı

Konferansta “Kalite Güvencesi ve Kredili Modüler Geçme Sistemine İlişkin Görüşler”, “Kalite güvence ve kredili modüler geçme sistemi alanında projede elde edilen başlıca kazanımlar”, “Mevcut sistem perspektifinden mesleki eğitim politikaları: “Nasıl bir gelecek öngörülüyor: Yeni bir sistemin sahiplenilmesi nasıl gerçekleşecek?”, “MTE’de Kalite Güvenceye İlişkin Güçlükler ve Fırsatlar”, “Mevcut Durum ve Uygulama: Kredili Modüler Geçme Sistemi”, “Kalite Güvence: Okul Değerlendirmesi ve Yönetişim”,  “Kredili Modüler Geçme Sistemi nasıl işliyor? Ülke örnekleri ve farklı uygulama şekilleri” başlıklı paneller gerçekleşti. Mesleki eğitim ve kredili modüler sisteme dair tüm perspektiflerin panellerde detaylıca tartışıldı.  

“Mevcut Sistem Perspektifinden Mesleki Eğitim Politikaları” başlıklı oturumda, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden Hasan Çağlayan Dündar, Avrupa Eğitim Vakfı’ndan Gordon PURVIS, Asya Pasifik Akreditasyon ve Belgelendirme Komisyonu’ndan Dr. Ramhari LAMICHHANE, Millî Eğitim Bakanlığı’ndan Durmuş CAN, Asya Kalkınma Bankası’ndan Eisuke TAJIMA ve Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’ndan Alara KOÇOĞLU konuşmacı olarak yer aldı. Bir diğer oturumda ise “MTE’de Kalite Güvenceye İlişkin Güçlükler ve Fırsatlar” konusu tartışıldı. Konuşmacılar arasında Estonya Eğitimde Kalite Kurumu’ndan Marge KROONMÄE, Avrupa Eğitim Vakfı’ndan Mounir BAATİ, UNDP İstanbul Uluslararası Özel Sektör ve Kalkınma Merkezi’nden Gökhan DİKMENER ve Millî Eğitim Bakanlığı’ndan Kadir Eren GÜLSOY yer aldı.  “Mevcut Durum ve Uygulama: Kredili Modüler Geçme Sistemi” başlığı altında ise, Birleşik Krallık İskoçya Yeterlilik Kurumu’ndan Brian STOKES, Avrupa Eğitim Vakfı’ndan Gordon PURVIS, Millî Eğitim Bakanlığı’ndan Mehmet BAL, Türkiye Mesleki Yeterlilik Kurumu’ndan Duygu Karaca ve Romanya Eğitim Bakanlığı’ndan Dana STROIE konuşmacı olarak katıldı. Bu panelde, kredili modüler geçme sisteminin oluşturulması ve uygulanması detaylı bir şekilde ele alındı.

Paralel bir şekilde ilerleyen diğer oturumlar ise, “Kalite Güvence: Yeni yaklaşımlar geliştirme ve ufkumuzu genişletme”, “Kredili Modüler Sisteme Yönelik Farkındalık Oluşturma ve Anlayışı Değiştirme”, “Kalite Güvence: Kalite Güvenceye Yönelik Gelecekteki Beklentiler” “Kredili Modüler Geçme Sistemine Yönelik Gelecekteki Beklentiler” başlıkları kapsamında düzenlenirken, Kredili Modüler Sistem ve mesleki eğitimde kalite güvencesi konuları, kredili modüler sistem ve kalite güvencesine yönelik gelecek vizyonları detaylıca ele alındı.

Kalite Güvence ve Kredili Modüler Geçme Sistemi Kapanış Oturumu”nda ise Avrupa ve Türkiye’deki deneyimlerden çıkarılan dersler ve bu sistemlerin uygulama bağlamı ele alındı. Moderatörler Sibel AKBIYIK ve Ali Kemal DEMİRCİ’nin yönettiği oturumda, Antalya Falez Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü Ersümer Eren, Bursa İnegöl Hacı Sevim Yıldız Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Teknolojisi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü Nilüfer SOYKAN ve Mesleki Eğitim Uzmanı Osman YALÇIN konuşmacı olarak yer aldı. Panelde, kalite güvencesi ve kredili modüler geçme sisteminin eğitim süreçlerindeki rolü ve etkisi üzerine detaylı tartışmalar gerçekleştirildi.

Ulusal ve Uluslararası Uzmanlardan Mesleki Eğitimde Kilit Noktaları Dair Özel Taktikler

METEK III Projesi Kalite Güvence Kilit Uzmanı Dr. Carlo RUSSO, projenin Türkiye’deki mesleki ve teknik okulların kalite güvencesi sistemlerini iyileştirmeyi amaçladığını ve 25 ilde kurulan kalite güvence kurumları ile alternatif modellerin test edildiğini belirtti. Proje kapsamında 3000 meslek okulunda 1 milyon öğrenciye ulaşıldığını ve yeni izleme araçlarının geliştirildiğini vurguladı. Beceri ve İnovasyon Yönetimi Uzmanı Dr. Ramhari LAMICHHANE, proje sonrası sürdürülebilirlik için ulusal yetkinlik standartlarının oluşturulması ve sanayi sektörü ile güçlü ortaklıklar kurulmasının önemine değindi.

Avrupa Eğitim Vakfı (ETF), İnsan Sermayesi Geliştirme Uzmanı Gordon PURVIS ise Türkiye’nin eğitim alanında hızla ilerlediğini, iş temelli öğrenme ve kalite güvencesinin önemini vurgulayarak, kredili modüler geçme sisteminin öğrencilere sağladığı faydalardan bahsetti. Gordon PURVIS’in yanı sıra Kültür ve Bilim Bakanlığı’na bağlı Hollanda Eğitim Müfettişliği Direktörü Erik MARTIJNSE, Finlandiya’da mesleki ve teknik eğitimde kalite güvencesinin kurumlarının sorumluluğunda olduğunu belirtti. Eğitim faaliyetlerinin iç ve akran değerlendirmeleriyle sınırlı olduğunu ve teftiş yapılmadığını vurguladı. Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nın kalite yönetimini finanse edip gerçekleştirdiğini, Finlandiya Eğitim Değerlendirme Merkezi’nin ise sonuçları izleyip raporladığını ifade etti. MARTIJNSE, mesleki ve teknik eğitimde nitelikli mezunlar vermenin önemine dikkat çekti.

Bursa İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Bülent ALTINTAŞ ise yönetişim kavramının yeni sistemler üzerindeki etkilerine odaklanarak, 2003 yılında yürürlüğe giren kanunla köklü bir değişim geçirdiğini belirtti. Altıntaş, 1999 ve 2000’li yıllarda yapılan kalite esaslı çalışmalara dikkat çekti. Kurumların ve paydaşların beklentilerini net bir şekilde ortaya koymaları, bu beklentilere uygun vizyon çizmeleri ve stratejik planlamalar yapmaları gerektiğini vurgulayan Altıntaş, sürekli iyileştirme kültürünün yaşamın doğal bir parçası haline gelmesi gerektiğini söyledi. Bu yaklaşımın, mesleki eğitim kapsamında da uygulanmasının önemine değindi. ALTINTAŞ ayrıca, yapay zeka uygulamalarının teknik eğitimi çok farklı seviyelere taşıyabileceğini ifade etti.

Geleceğin Mesleki Eğitimi: Yenilikçi Yaklaşımlar ve Kalite Güvencesi Konferansında Şekillendi

Daha pek çok katılımcının profesyonel fikrini ve çözüm önerilerini aktardığı konferans,katılımcıların bilgi ve deneyimlerini paylaştığı aynı zamanda mesleki eğitimde kalite güvencesi ve kredili modüler eğitimde yenilikçi yaklaşımların tartışıldığı verimli bir ortam sundu. Düzenlenen oturumlarda, farklı ülkelerden uzmanlar ve eğitimciler, mesleki eğitimde karşılaşılan zorlukları ve bu alanda uygulanan en iyi örnekler uzmanlar tarafından değerlendirildi.

Katılımcılar, mesleki eğitimin kalitesini artırmaya yönelik stratejiler, yeni teknolojilerin entegrasyonu ve yapay zeka uygulamalarının eğitimdeki potansiyeli gibi konuları ele aldılar. Ayrıca, kalite güvencesi sistemlerinin etkinliği ve kredili modüler eğitim modellerinin uygulanabilirliği üzerine derinlemesine analizler yapıldı.

Bu etkinlik, mesleki eğitimin geleceğine yönelik değerli katkılar sağlayarak, sektördeki profesyonellerin bilgi alışverişinde bulunmasını ve yeni iş birlikleri geliştirmesini mümkün kıldı. Konferans, katılımcıların mesleki eğitimde yenilikçi yaklaşımlar geliştirmelerine ilham vererek, başarılı bir şekilde tamamlandı.

Önce “Uluslararası Mesleki Eğitimde Kalite Güvencesi ve Kredili Modüler Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Konferansı” Ankara’da Düzenlenecek

Bu web sitesi Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti’nin mali katkısıyla hazırlanmıştır. Bu web sitesinin içeriğinden yalnızca GFA Consulting Group liderliğindeki konsorsiyum sorumludur ve bu içerik hiçbir şekilde Avrupa Birliği veya Türkiye Cumhuriyeti’nin görüş ve tutumunu yansıtmak zorunda değildir.

İletişim

Adres: Milli Eğitim Bakanlığı, Mesleki ve Teknik Eğitim GM Emniyet Mah. Milas Sokak No 21 Teknikokullar Yenimahalle, Ankara
Telefon: +90312 213 38 50
E-posta: metek@meb.gov.tr