This project is financed by the European Union and Republic of Türkiye.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir.

Sektörel Mükemmeliyet Merkezlerinin Kurulması Yoluyla Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Artırılması Teknik Yardım Projesi

TUI Hotels | Gülsün CANDAR | Eğitim ve Personel Gelişimi Müdürü

Hizmet sektöründe 30 yılı aşkın deneyiminizle adınızdan söz ettiriyorsunuz. Bize bu başarıdan ve TUI Group’tan bahseder misiniz? 

Almanya’da üniversite eğitimimi tamamladıktan sonra, turizm eğitimine 1985 yılında İstanbul’da yeni kurulmuş olan Turizm Geliştirme ve Eğitim Vakfı’nda (TUGEV) başladım. TUGEV benim için okul oldu. Birçok yurtiçi ve yurtdışı projelerde, 3308 sayılı yasa ile çıraklık sisteminin başlaması ve yurtdışında Türk gençlerinin yer aldığı mesleki eğitimlerinin staj kısmının Türkiye’de yürütülmesi projelerinde görev aldım. Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerine yönelik yurtdışı eğitmenlerince yapılan eğitimlerin organizasyonları, ILO ile Ulusal Meslek Standartların geliştirilmesi, turizm sektöründe çalışan yöneticiler için yönetici eğitimleri, ön büro, servis, kat hizmetleri eğitimleri, mutfak eğitimleri organizasyonu yaptım. ILO uzmanları ile “Eğitimcilerin Eğitimi” projelerinin organizasyonunda TUGEV Eğitim Müdürü olarak görev aldım. TUGEV’in dokümantasyon merkezini kurdum. Anadolu Üniversitesi -TUGEV işbirliğinde yürütülen 6500 gencin Turizme yetiştirilmesi projesinde Eğitimci El Kitabını yazdım. TUGEV’in Antalya Kemer’de açtığı OTEM Eğitim Merkezi’nin müfredatını hazırladım, Almanya’dan Expat- Eğitmenlerin gelmesini ve eğitim vermesini yönettim. 

Sonrasında ROBINSON Club Türkiye Çıraklık Sistemi düzenini kurdum. Bölge İnsan Kaynakları olarak personal marketing, personel seçme ve değerlendirme çalışmaları, casting’ler yürüttüm. Bu çalışmalarım halen devam etmektedir. Ayrıca 2016’dan beri TUI Group bünyesinde TUI Hotels&Resorts Türkiye’de TUI MAGIC LIFE- TUI BLUE ve TTHOTELS markalarından oluşan 17 oteli kapsayan Türkiye otel grubunda Head of Learning&Development olarak otellerimizin eğitim ve gelişim çalışmalarını , Mentörlük sistemini, yönetici eğitimlerini, Yetenek yönetimi, Kariyer Planlaması ve Trainee programlarını planlıyor ve yürütüyorum. 

TUI Group 

 TUI Group merkezi Almanya’nın Hannover kentinde bulunan, dünyanın en önde gelen turizm gruplarındandır. 1923 yılında kurulmuş olan bir madencilik şirketinin 1990’lı yıllarda turizm şekline dönüşmesi fikrinin bir sonucudur. 

Grup çatısı altında toplanan geniş portföy, dünyanın dört bir yanındaki büyük tatil merkezlerinde güçlü tur operatörleri, 74.000 çalışanı, 1.600 seyahat acentesi ve önde gelen çevrimiçi portalları, yaklaşık 150 uçağa sahip altı havayolu, 380 otel ve 16 yolcu gemisinden oluşmaktadır. 

TUI Hotels&Resorts Türkiye ise, TUI Grubu’nun bir alt kuruluşudur ve Türkiye’nin en önde gelen otel zincirlerinden biridir. 

Bodrum’dan Alanya’ya kadar uzanan beş yıldızlı Resort otelleri ile çok değişik seçeneklerde değerli aktivite ve deneyim imkanları ile faaliyetini sürdürmektedir ve Türk Turizmine öncü grup olarak hizmet vermektedir. Markalarımız: ROBINSON – TUI MAGIC LIFE – TUI BLUE ve TT HOTELS TÜRKİYE’den oluşmaktadır. 

Dünyanın önde gelen turizm kuruluşları arasında yer almanızda ve müşterilerinizin sizi seçiminde elemanlarınızın payı nedir?  

TUI, her yıl 20 milyon müşterimize 180 bölgede eşsiz bir tatil deneyimi sunmamızı sağlamaktadır. 

Otellerimizde misafirlerimizin memnuniyeti ve mutluğu, yaptığımız her işin başında gelir. Çalışanlarımız, misafirlerimizin samimi ve rahat bir ortamda pozitif duygular yaşamasını sağlar, onlarla pozitif bir iletişim kurar ve yüksek düzeyde bir servis hizmeti ile onlara unutulmaz bir tatil imkanı sunar. 

Çalışanlarımız uzmandır, kompetandır ve ülkemizin temsilcisidir. Yaptıkları işi severler, ekipleri içinde coşkulu, hoşgörülü, dürüst davranırlar ve birbirlerini desteklerler. 

Çalışanlarımız, misafire hem ev sahibi, hem de servis sağlayıcısıdır. Onlara her daim gerçekçi ve açık davranırlar; çeşitli ürün yelpazesinden öneriler sunabilirler. Böylece misafirlerimiz, çalışanlarımızın hizmetinden yüksek düzeyde memnun kalır; güler yüzlü ve samimi misafirperverliklerine hayran kalır. 

Türkiye’nin turizm alanında potansiyeli her geçen gün artıyor. Turizm sektörünün artan potansiyeli karşısında nitelikli eleman ihtiyacı da artıyor. TUI Group olarak nitelikli eleman ihtiyacınızı nasıl karşılıyorsunuz? 

TUI Group olarak nitelikli eleman ihtiyacını karşılamak için birçok çalışmamız var. TUI Group bünyesinde, otel zincirlerinde olduğu kadar, acente, gemi, havayolları ve merkez ofislerinde de birçok meslekten insan çalışmaktadır. 

Biz TUI Hotels&Resorts Türkiye tarafında otelcilik alanında hizmet vermekteyiz ve yaklaşık 50 meslekte işgücü ihtiyacımız bulunmaktadır. 

Bu ihtiyacı karşılamak için uzun soluklu ihtiyaç analizleri doğrultusunda, personel arama platformlarında ilan çıkarak personel arayışımızı yıl boyu sürdürmekteyiz. 

Sezon öncesinde ilkbaharda farklı meslek ve departmanlarımız için seçme-değerlendirme casting’leri organize etmekteyiz. İstihdam fuarlarına katılmaktayız. 

İşe alımda hizmet sektörünü içselleştirmiş, misafirperverliği ve hizmet sağlayıcılığı kişiliğinde barındıran çalışma arkadaşlarını seçeriz. Bunun için temel düzeyde personel başvurularında yetkinlik bazlı mülakat yaparız. Daha üst pozisyonlar için davranış analizleri yaparak kişilik ve davranışlarını tanımaya, varsa geliştirilmesi gereken kişisel yönlerini anlamaya çalışırız. 

Çalışanlarımızı seçerken ve istihdam ederken, onların kişiliğini ve benliğini işlerine yansıtmalarını, hizmet sektörünü bir bütün olarak yaşamalarını, misafire ve çevreye doğru hizmeti ilke edinmiş kişiler olmalarını, kısacası bizim değerlerimize uygun kişiler olmalarını isteriz. 

Sonrasında işe yeni başlayan çalışanları Learning&Development departmanı olarak güçlü iç eğitim sistemimize dahil eder, eğitir, gelişim programlarımız ile sistematik olarak geliştiririz. 

Çalışanların sistematik olarak geliştirilmesinde başlıca hedeflerimiz, çalışanlarımızın yüksek kalite ve performansta çalışabilme becerisine ulaşması, işe sadakat hissetmeleri, kabiliyetlerini keşfetmek, çalışanlarımız için iç kariyer perspektifleri yaratmak ve onları motive etmek, çalışanlarımızın potansiyellerinin, yetenekli kişilerin geliştirilmesi, içeriden yönetici yetiştirmeyi garanti altına almak, eğitim, kariyer ve gelişim imkanları sunmaktır. 

Çalışmalarımız şunlardır: 

1. Uzun yıllardan beri çırak yetiştiririz. Konaklama-önbüro ve mutfak alanında yetiştirdiğimiz ve mezun ettiğimiz yüzlerce resepsiyonist ve aşçı bulunmaktadır. Resepsiyon alanında yetişen çıraklar için, mezun olduktan ve kalfalık belgelerini aldıktan sonra ek eğitimler düzenleyerek onların yurtdışından denklik almalarını sağlıyoruz. Aşçı mezunlarımız ise kalfalık belgesinden sonra ustalık belgesini alır ve istihdam edilir. 

2. Otellerimizde yeni işbaşı yapan personele onboarding ve oryantasyon eğitimi veririz. 

3. Mentorluk sistemi: Yeni bir işe başlamak, yeni bir işletmeye alışmak, ekibi tanımak ve sistemin içinde var olmak yeni personel için kolay değildir. Bu onboarding sürecini başarı ile göğüslemek için 2017 yılından beri “Mentorluk” sistemimizi kurduk. 

Mentor önemli bir kilit pozisyondur, yeni ekip üyemizin işletme hakkında edineceği intibayı belirler. Mentorlukta hedefimiz, yeni çalışanlarımızın tesise 

alışmalarını kolaylaştırmak, motivasyonlarını yükseltmek, endişelerini gidermek, çekimser kaldığı konularda güvenle danışabilmesini sağlamak, işe, departmana, işletmeye hızlı bir şekilde mesleki ve duygusal adaptasyonlarını sağlamak ve onlara güven vermektir. Birlikte yemeğe gitme, dinlenme saatlerinde çay-kahve içme, servis, lojman, çalışan hakları, sosyal aktivitelere katılım gibi süreçlere rahatlıkla ulaşabilmesini sağlayarak, yeni çalışanını daha memnun ve huzurlu bir şekilde işine bağlanmasını mümkün kılmaktır. 

Bu görev büyük sorumluluk, kompetanlık ve gönüllülük içerir, böyle bir çalışmayı başarıyla yürütmek için mentorlarımızı hazırladık. 

Otellerimizde -17 Otel- yaklaşık 370 oryantasyon mentoru yetiştirdik. Ayrıca mentorlarımıza farklı eğitimler vererek onları mentorluk check-list’i ile yeni görevlerine hazırladık. 

İç eğitmenlik sistemi: Mentorlarımız, rehberlik görevlerinin yanı sıra işbaşı eğitimi de verirler. 

4. FO (Önbüro)ve F&B (Yiyecek ve İçecek) Trainee Programları

Biz çalışanlarımızın kabiliyetlerini teşvik etmek ve en yüksek noktaya taşımak istiyoruz, onların çalışmalarında kalite ve bireysel çabalarını takdir ediyor ve destekliyoruz. 

Bu nedenle 2019 yılından beri TUI Hotels&Resorts Türkiye olarak FO ve F&B alanında kendi yöneticilerimizi sistematik bir düzende ve programda yetiştirmek için bir “Trainee” sistemi kurduk ve 2020 başından beri içeriden yönetici yetiştirmeye başladık. 

Trainee programı oluşturmamızın önemli bir nedeni ise, içeride çalışan kabiliyetli, gelecek vaat eden çalışanlarımıza verdiğimiz değer ve onlara duyduğumuz güvendir. Ekibe duyduğumuz güven, bize içten yönetici geliştirmenin doğru ve yerinde olacağını göstermiş, personel gelişimi hususunda strateji ve faaliyetlerimizi şekillendirmiştir

Trainee’lerin çalışma yöntemleri, yöneticilik davranışları ve sosyal kompetanlıkları gelişecektir. Trainee’lerin işletmeye bağlılıkları artacaktır. 

Trainee programı hem çalışanlarımız, hem de işletmemiz için faydalıdır. İşletmelerimize yetenekli yeni yöneticiler yetiştirilmekte, değerlerimiz Trainee’ler ile sürdürülmeye devam etmektedir 

Trainee programı hazırlık aşamasında Assessment kültürümüzü oluşturduk, ilk etapta seçme-değerlendirme süreci hazırlandı. 

5. Departman Müdür ve Yardımcılarına Yöneticilik Eğitimleri: 

Her kış döneminde Departman Müdür ve Müdür Yardımcıları pozisyonlarında çalışan ekip arkadaşlarımıza yöneticilik eğitimi verilir ve sistematik bir yaklaşım ile kendilerinin yöneticilik yetkinlikleri geliştirilir. 

6. Trainee Operation Manager Programı: 

İşletmelerimizde yönetici pozisyonlarında çalışan ve kendilerini gerek kişilikleri, gerekse çalışmaları ile ispat etmiş kabiliyetli yöneticilerimize Trainee Operation Manager programı uygulanmaktadır, eğitilerek Operasyon Müdürlüğü pozisyonuna yükselme imkanı verilmektedir. 

Bu program esnasında Trainee’ler belli başlı bir program ve takvim dahilinde otelin her departmanına rotasyon yapabilmekte, ara performans görüşmeleri ve raporlar ile ilerleyerek programda yol almaktadır. 

7. Tecrübesiz personele Uzaktan Turizm Eğitimi (UTE) Çalışmaları: 

Otellerimize yeni başlayan çalışanlar kısmen nitelikli, tecrübeli, otelcilik okullarından mezun kişilerdir. 

Büyük bir çoğunluğu ise niteliksiz, sektöre ilk defa giren, kendine bu alanda bir gelecek arayan gençlerdir. Bu gençlerin mesleki profillerini yükseltmek için ve gelecek dönemlerde çalışma altyapılarını güçlendirmek için, Anadolu Üniversite eğitmenlerinin hazırlamış olduğu “Uzaktan Turizm Eğitimi” verilmektedir. Eğitimin sonunda katılımcılar UTE akademisi sertifikası alabilmekte, gerek çalıştıkları bölümün derslerini, gerekse diğer bölümlerin de online derslerini alabilmektedirler. Bu eğitim katılan personelin bilgi ve becerilerini arttırmakta, geleceğe daha özgüven ile bakmalarını sağlamaktadır. Bu çalışmanın turizm sektörünün hizmet kalitesine olumlu katkı sağladığını düşünüyorum. 

8. Otelcilik Mesleki ve Anadolu Lisesi Proje Okul çalışması ve burs: 

2019 yılı itibariyle Millî Eğitim Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı öncülüğünde otellerimiz proje okul sisteminde bir okulumuzun hamisi olmuş, okulun ihtiyaçlarının karşılanmasına, öğretmenlerinin sektörü tanımasında destek olmuştur. Ayrıca otellerimizde staj yapan bazı öğrenciler için 2022 yılından beri burs sağlanmaya başlanmıştır. Proje kapsamında az sayıda da olsa, okuldan gelen stajyerlere, staj döneminin dışında, yani Kasım-Nisan ayları döneminde de ödeme yapılmaktadır. Ve bu kapsamda burstan yararlanan öğrencilere okuldan mezun olduktan sonra personel statüsünde istihdam edilecekleri taahhüt edilmiştir. Özellikle dar gelirli ailelerin çocukları için kış döneminde ödenen burs çok rahatlatıcı bir destektir. Öğrenciler turizme içsel uyum geliştirmektedir. Diğer bir olumlu etki ise işletmeye ve turizme duyulan güven artışı ve meslekte kalma isteğinin artmasıdır. 

9. Stajyer Politikamız: 

Otelcilik Lisesi mezunlarının sadece %17’si mesleğini icra etmektedir, büyük bir çoğunluğu mesleği terk etmektedir. Bunun bir önemli sebebi de staj esnasında yaşadıkları olumsuz tecrübelerdir. 

Her sene TUI Hotels&Resorts Türkiye otellerinde yüzlerce Otelcilik Lisesi ve üniversite öğrencisi staj yapmaktadır. Bu gençlerin mesleklerini severse, içsel uyum geliştirirlerse başarılarının, mutluluklarının ve mesleki doyumlarının artacağını biliyoruz. Onların geleceklerine ve mesleklerine olumlu bakmaları için stajyer politikamızı geliştirdik. Stajyer Politikamız şu adımlardan oluşur: 

  • Stajyer ve öğretmenlerini otele geldikleri gün ilgiyle karşılar, aileleri ile iletişime gireriz. Odalarına Genel Müdür imzalı “hoş geldin” yazısı, su, meyve koyarız ve ilk gün çalıştırmayız. 
  • Stajyerlerimizi mentörluk sistemine dahil eder, onlara rehberlik hizmeti veririz. 
  • Stajyerlerimizin kendi alanları dahilinde rotasyon yapmalarını sağlarız. Böylece mesleki açıdan staj esnasında verimlilik artışı sağlarız ve stajını şekillendirilmiş bir şekilde yürütür, öğrenmesini üste taşırız. 
  • Staj döneminin yarısında ara değerlendirme yapar, öğrencimiz ile stajın ikinci yarısını en yararlı şekilde geçirmesi için aksiyon alırız, ona destek veririz. 
  • Sezon sonu çıkış anketi yaparız, öğrencilerin bize verdikleri geribildirim ve tavsiyeleri uygularız. 
  • Öğrencilerimize staj sertifikası verir, TUI stajını belgelemelerini sağlarız. 
  • Çıkış günü öğrencilere hatıra olarak hediye verir, onlarla veda toplantısı yaparız. Onları mutlu bir şekilde uğurlarız. Turizm ile ilgili olumlu hatıra yaratırız. 

10. TC. Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerine her yıl eğitim programı düzenleriz: 

Her sene Ekim ayında, Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı ile işbirliği içinde Meslek Lisesi öğretmenlerine otelde eğitim veririz. 

Her yıl farklı bir meslek dalı için yapılan bu eğitimlere Türkiye’nin farklı yörelerinden Meslek Lisesi öğretmenleri katılır, sektörde yeni uygulamaları öğrenir, bilgi ve becerilerini arttırırlar. Okula dönünce yeni öğrendikleri bilgileri öğrencilerine aktarırlar. Bu sayede Otelcilik Meslek Liselerimiz’de meslek eğitiminin kalitesinin artmasını sağlıyor, turizmde hizmetin ve eğitimin daha üstlere taşınmasına destek oluyoruz. Ayrıca öğretmenlerimiz ile hep birlikte öğretici, verimli ve keyifli bir eğitim haftası geçiriyoruz. 

11. Üniversitelerde sunum ve konferansla turizm tanıtımına destek veriyoruz: 

Her yıl kış döneminde yöneticilerimiz ülkemizin farklı üniversitelerini ziyaret eder, “turizm” konulu tanıtım konferansları verir. Özellikle Anadolu’da bulunan Turizm Fakülteleri için bu çok değerli bir hizmettir. Antalya’dan en üst segment otelcilik yöneticilerinin kendilerini bilgilendirmesi, bu öğrencilerin ufkunu açmakta, gelecek kariyer planlarını daha bilinçli tasarlamalarına yol açmaktadır. 

Turizm, oldukça geniş bir alan, istihdam fırsatları da oldukça fazla. Gençlerin turizm sektöründe istihdam edilmeye bakışı nasıl? İş başvurularında düşük ya da yüksek yaş aralıkları, eğitim durumları gibi dikkatinizi çeken gelişmeler var mı? Sizce Z kuşağı turizm sektöründe kariyer yapmak istiyor mu? 

Turizmde, insanın insana hizmet verdiği bir sektör olması nedeniyle personel ihtiyacı yüksektir ve işletmeler tarafından özellikle gençlerin tercih edildiği bir alandır. 

Gençler turizmde çalışmayı severler, burada sadece iş değil, bir hayat okulu olarak kendilerini geliştirebilirler, zira sadece mesleki anlamda değil, insan ilişkileri ve iletişim anlamında da turizmde gelişirler. Esasen herkesin hayatında bir dönem turizmde çalışmış olması gerekir düşüncesindeyim. 

Bununla birlikte turizmde çalışmak demek, bayramlarda, hafta sonlarında çalışmak anlamına da gelmektedir. Bu nedenle gençler aile kurduktan sonra turizmde çalışmayı tercih etmemektedir. Özellikle de sezonluk otellerde çalışanlar, kendileri için tüm yıl çalışabilecekleri, para kazanabilecekleri, sigortalarını yıl boyu devam ettirebilecekleri iş kollarına kaymaya meyillidir. 

Yaş ilerledikçe çalışanların turizmden çekilme oranı da artmaktadır. 

Z kuşağının geçici olarak turizmde çalışmak istediğini düşünüyorum. Uzun vadede turizmde kariyer yapma isteklerinin düşük olduğunu görüyorum. Çünkü krizlerde en fazla etkilenen turizm sektörü, gerek yoğun iş temposu nedeniyle, gerekse sezonluk karakteri nedeniyle cazibesini yitirmiştir. 

Turizm deyince tabii ki dil meselesine değinmeden olmaz. Mesleki ve teknik eğitim almanın yanında dil bilmek de gerekiyor. Turizm sektöründe kariyer yapmak için yetişen öğrencilere bu konuda tavsiyeleriniz nelerdir? 

Turizmde yabancı dil bilen kişilere hem yurt içinde, hem de yurt dışında kariyer kapıları açılır. Bu nedenle mutlaka bir yabancı dili iyi öğrenmeleri gerekir. Pes etmeden kursa katılmaları, kendilerini her fırsatta ve yerde yabancı dil açısından yetiştirmeleri, gelecekleri için olmazsa olmazdır. 

Mesleklerini seçecek öğrencilere ve öğrencilerin ailelerine seslenmenizi rica ediyoruz. Onlara eğitimle ve gelecekleriyle ilgili ne söylemek istersiniz? 

İnsanlar kriz dönemlerinde bile seyahat etmeyi sürdürmektedir. Bu nedenle turizm her zaman devamlılığını koruyacaktır. Ülkemizin geleceğinde turizm önemli rol oynayacaktır. Hassas bir sektör olsa da turizmde çalışan insanlar her zaman iş bulabileceklerdir. Bu nedenle, eğer hizmet sektörüne yatkın bir kişiliğiniz var ise, hizmet sağlayıcı olarak çalışmak size mutluluk veriyorsa, insanlarla iletişimi seviyorsanız, turizmi seçmelisiniz. Zira insanlar sevdikleri ve kişiliklerine yatkın bir iş yaparlarsa, mutlu olurlar. 

Önce ARÇELİK | Taner ÖZBABACAN | Arçelik Kurutma Makinesi İşletmesi İnsan Kaynakları Kıdemli Yönetici

Bu web sitesi Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti’nin mali katkısıyla hazırlanmıştır. Bu web sitesinin içeriğinden yalnızca GFA Consulting Group liderliğindeki konsorsiyum sorumludur ve bu içerik hiçbir şekilde Avrupa Birliği veya Türkiye Cumhuriyeti’nin görüş ve tutumunu yansıtmak zorunda değildir.

İletişim

Adres: Milli Eğitim Bakanlığı, Mesleki ve Teknik Eğitim GM Emniyet Mah. Milas Sokak No 21 Teknikokullar Yenimahalle, Ankara
Telefon: +90312 213 38 50
E-posta: metek@meb.gov.tr